Direktlänk till inlägg 17 mars 2007

Kurs med Philippe Karl

Av Charlotte Strand - 17 mars 2007 20:24

Just nu har jag inte särskilt mycket tid eller ork över till att uppdatera den här bloggen. All kreativitet går åt till ridningen och hästarna, även om det finns mycket annat jag skulle vilja hinna med också.I måndags åkte jag, Heidi och Lena med Christina på kurs med Philippe Karl. Det tog en dryg timme att ta sig till Strängnäs med transport och allt. Kursen hölls på Helmer Ridcenter som verkade vara en relativt ny anläggning med restaurang, övernattningsrum och jag vet inte vad... inget man är bortskämd med precis. När det gäller herrn själv, Karl alltså, så var det han talade om och visade mycket intressant. Jag tyckte inte riktigt om hans pedagogik, han var ganska arrogant (fast inte elak eller otrevlig) och viftade gärna bort frågor och sånt. Fast såna där mästare kanske har rätt att vara det? Första kursdagen uttryckte han sina tvivel över Drömprinsens fallenhet för högre skolor, nästa dag (då jag inte var där) ändrade han tydligen uppfattning och talade om att "this is a very talanted horse". Han hann inte mer än sätta sig i sadeln förrän han konstaterade "this saddle I like" =). Han var ganska rolig men rätt långrandig och ibland tappade jag fokus eftersom han aldrig riktigt kom till skott med det han egentligen skulle förklara. De långa ridpassen är jag inte heller riktigt en vän av. Man blir aningen förvirrad av alla åsikter och metoder som man stöter på dagligen. Jag är ännu inte på den kunskapsnivån att jag problemfritt kan peta in de nyttiga delarna av en erfarenhet i den redan befintliga kunskapen. Jag vågar inte heller alltid prova något nytt av rädsla för att göra fel.Idag åkte jag och Silje till en ridsportbutik på Veda Gård i Vallentuna. Jag var ute efter ett litet kandar till Bello men det verkar vara näst intill omöjligt att hitta en stång i storlek 12. Ska prova Siljes escuela alta stång som verkar vara lite kortare än min. Jag blev kär i ett par svarta manchesterridbyxor i jodhpurmodell... Men eftersom prislappen var 2300 fick det tillsammans med allting annat vänta =(. Det är så roligt att se Bello så här pigg och glad! Han kommer till mig i hagen och är med på noterna när vi rider. Hans älsklingsställe i ridhuset är naturligtvis podiet (dvs två lastpallar på varandra). Dit går han vare sig jag vill eller inte, ställer sig på det och vinkar uppfodrande. Godis tack! Jag har inte hittat någon avstängningsknapp ännu =). Om jag förlorar fokus en sekund i galoppen sätter han kurs på podiet och eftersom Christina oftast sitter på det när hon undervisar så finns det viss risk för att hon blir nedsprungen en vacker dag...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte Strand - 17 maj 2007 22:37

BELLO 21 ÅR IDAG =)!!!   Ursäkta dröjsmålet. Ifall någon har undrat var jag har tagit vägen så har jag helt enkelt saknat ork och tid att skriva här. Nästan all min kreativitet sugs upp under dagarna av allt jag ser, hör, gör och pratar med andra om ...

Av Charlotte Strand - 20 mars 2007 20:49

Jag har ju länge vetat att Bellos stång egentligen är för bred, ganska mycket till och med. Det innebär att kedjan inte går att spänna perfekt. Den är antingen aningen för hård eller aningen för lös. Så igår testade jag Siljes escuela alta-stång. Den...

Av Charlotte Strand - 9 mars 2007 21:08

Det går bra. Ridningen går bra. Helt plötsligt har jag lyckats hitta viss timing. Jag upplever att både jag och Bello är fokuserade och inspirerade på ett helt annat sätt än vi varit hemma. Kanske har vi gått och ruvat på detta hela vintern och kan ...

Av Charlotte Strand - 6 mars 2007 22:05

Då har jag och Bello befunnit oss på Broknäs i en vecka och saker och ting börjar falla på plats. Efter att i godan ro tagit det lugnt hela morgonen dagen Bello skulle åka iväg, kom jag på att jag skulle ta och ringa transportfirman för att höra ...

Av Charlotte Strand - 24 februari 2007 12:09

The road is long With many a winding turns That leads us to who knows where, Who knows where. But I'm strong, Strong enough to carry him. He ain't heavy, he's my brother. So on we go. His welfare is of my concern. No burden is he to bear,...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards